صنعت کاغذ سازی

در این مقاله که از سری مقالات خرید و فروش روزنامه و کاغذ باطله می‌باشد قصد داریم در مورد مراحل صنعت کاغذ سازی صحبت کنیم. اگر مشتاق به کسب اطلاعات در مورد مراحل صنعت کاغذ سازی هستید این پست از مجموعه کاغذ باطله نجاتی را دنبال کنید.

 

کاغذ سازی
صنعت کاغذ سازی

تاریخچه‌ی صنعت کاغذ سازی

واژه کاغذ از واژه چینی کاذی گرفته شده که البته ریشه در زبان سانسکریت دارد. کاغذ یک ماده بافته شده از الیاف سلولوزی است که به صورت فشرده و در لایه‌های باریک تولید می‌شود. در گذشته، از خمیر پنبه، کتان یا کنف برای تولید کاغذ استفاده می‌شد، اما امروزه از رشته‌های سلولوزی به دست می‌آید.

 

نخستین کاغذها

اختراع و تولید کاغذ به چین باستان نسبت داده می‌شود. چینی‌ها نخستین کاغذها را از خمیر بامبو، پنبه و کتان تولید می‌کردند. بنا به روایت، اولین مقصد کاغذ از چین به ایران به عهد اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. صنعت کاغذسازی در دوره‌ی اسلامی، به خصوص در قرن سوم هجری، در ایران رواج فراگیر یافت. سمرقند دروازه‌ی ورود کاغذ از چین به ایران بود و از شهرهای پیشگام در صنعت کاغذسازی. این صنعت از ایران به مصر و آسیای صغیر، و سپس به اروپای شرقی و غربی گسترش یافت.

 

تاریخ صنعت کاغذ سازی در ایران

صنعت کاغذسازی در ایران از تنوع و گستردگی بسیار بالایی برخوردار بود. بیش از 25 نوع اصلی کاغذ در این کشور تولید می‌شد. تاجران کاغذ به نام‌هایی مانند سمرقندی، بخارایی، دولت‌آبادی، اصفهانی، کشمیری و بسیاری دیگر شناخته می‌شدند. این نام‌ها بر اساس شهرها، شخصیت‌های تاریخی یا سازندگان کاغذ بود.

 

دسته‌بندی کاغذ در قدیم

قدیمی‌ترین روش دسته‌بندی کاغذها بر اساس رنگ و ضخامت بود. این ویژگی‌ها امروزه هم مهم هستند، اما معیارهای دیگری هم در تقسیم‌بندی کاغذها در نظر گرفته می‌شود. در گذشته، کاغذ خوب به ویژگی‌هایی مانند استحکام، دوام، نرمی، صافی و صیقلی بودن شناخته می‌شد.

 

مراحل تولید کاغذ

در گذشته، تولید کاغذ از مراحل پیچیده‌ای عبور می‌کرد. ابتدا خمیر کاغذ تولید می‌شد و سپس به صورت صاف و صیقلی شده و به ضخامت مورد نظر رسید. سپس خشک شده و به استحکام نسبی دست می‌یافت. مهره‌آهارکردن نیز یک مرحله اساسی بود که با استفاده از مهره‌های سنگی صاف، کاغذ صیقلی و صاف می‌شد. در نهایت، با استفاده از نخ‌های وصل‌شده به چوب، کاغذها برش داده و خطوط بر روی آن‌ها ترسیم می‌شد.

 

صنعت کاغذ سازی قبل از دوره‌ی معاصر

در دوران مغول، صنعت کاغذسازی اوج گرفت و مهره‌آهار کردن گسترده شد. تا دوره‌ی قاجار، تولید کاغذ به روش ایرانی ادامه داشت و با ورود کاغذهای جدید توسط ایتالیایی‌ها، روس‌ها و فرانسوی‌ها در دوران صفویه و قاجار، صنعت کاغذسازی تحول کرد. به تدریج، کاغذهای فرنگی جایگزین کاغذهای سنتی ایرانی شدند.

 

تحولات معاصر

در دوران معاصر با رشد صنعت چاپ و تولید روزنامه‌ها، کاغذهای فرنگی در دوران ناصرالدین شاه رواج یافت. این تحولات منجر به توقف تولید کاغذ به روش ایرانی شد و صنعت کاغذسازی به شیوه‌های جدیدتر انتقال یافت.

تاریخچه‌ی صنعت کاغذ در ایران نشان‌دهنده‌ی تحولات گسترده از روش‌های سنتی به متدهای مدرن است. این صنعت از ایران به دیگر نقاط جهان گسترش یافته و همچنان یکی از صنایع مهم و حیاتی جوامع به حساب می‌آید.

 

صنعت جهانی کاغذ سازی
صنعت جهانی کاغذ

صنعت جهانی کاغذ

تاریخچه و اهمیت

کاغذ به عنوان یکی از اهمترین اختراعات تاریخ شناخته شده و در زندگی روزمره انسان‌ها جا افتاده است. با توجه به تحولات فنی، استفاده از محصولات کاغذی برای اهداف گوناگون همچنان ادامه دارد.

 

تحولات در صنعت کاغذسازی

در دهه‌های اخیر، صنعت کاغذسازی در جهان به یک رونق چشمگیر دست یافته است. افزایش تقاضا برای محصولات کاغذی و همچنین توسعه صنعت بسته‌بندی کاغذ از جمله دلایل این رشد است. کل تولید کاغذ جهان از ۳۸۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۶ به ۴۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

 

منابع کاغذسازی

کاغذ عمدتاً از الیاف چوب به‌دست‌آمده از جنگل‌های طبیعی یا مزارع چوب ساخته می‌شود. اما بیش از نیمی از محصولات کاغذی امروز از الیاف بازیافتی و منابع فیبری دیگر مانند باقی‌مانده‌های کشاورزی ساخته می‌شوند. استفاده از فیبرهای بازیافتی همچنان پتانسیل رشد بالایی دارد.

 

شرکت‌ها و کشورهای مهم

بزرگترین شرکت‌ها و کشورها در زمینه کاغذسازی نقش بسزایی در این صنعت ایفا می‌کنند. آنها به تولید محصولات حیاتی مانند کاغذ نوشتن، چاپ کاغذ، و مقوا می‌پردازند. این محصولات جزء رایج‌ترین و اساسی‌ترین وسایل در زندگی روزمره و بازارهای کالاهای مصرفی (FMCG) در سطح جهان محسوب می‌شوند.

 

وضعیت جهانی کاغذسازی

صنعت جهانی کاغذسازی با تولیدات و مصرف قابل توجه در سراسر جهان به سرعت در حال توسعه است. گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) نشان می‌دهد که تولید کاغذ و مقوا در سال ۲۰۱۸ به تخمیناً ۳۹۰ میلیون تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ به ۴۹۰ میلیون تن افزایش یابد.

 

برترین تولیدکنندگان کاغذ در جهان

در حالی که آلمان و ایالات متحده به عنوان کشورهای پیشرو در صادرات و واردات کاغذ شناخته می‌شوند، سه کشور بزرگ، چین، ایالات متحده، و ژاپن، حدود نیمی از کل تولید کاغذ جهان را تولید می‌کنند. این میزان به بیش از ۴۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

 

تولید کاغذ در چین: به گزارش Statista، چین با تولید ۱۲۷.۵ میلیون تن کاغذ در سال ۲۰۱۷ به عنوان بزرگترین تولیدکننده کاغذ در جهان شناخته شده است. این میزان تولید، حدود ۲۶٪ از سهم بازار جهانی کاغذ و مقوا را شامل می‌شود. ایالات متحده با ۷۱.۸ میلیون تن و ژاپن با ۲۶.۱ میلیون تن به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

 

آلمان و صنعت کاغذ اروپا: صنعت کاغذسازی در آلمان، با تولید سالانه ۲۳.۲ میلیون تن کاغذ و گردش مالی ۱۴.۹ میلیارد یورو، در اروپا رتبه یک را به خود اختصاص داده است. این تحول مثبت در صنعت کاغذ آلمان با افزایش تقاضا همراه شده و از اقتصاد بهبود یافته است.

 

توزیع جغرافیایی تولید کاغذ: در سال ۲۰۱۶، منطقه آسیا و اقیانوسیه به‌عنوان منطقه غالب در بازار کاغذ و مقوا شناخته شد. چین، ژاپن و کره‌جنوبی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان در این منطقه هستند. از آنجا که تولید کاغذ جزء صنایع کلان اقتصاد جهان است، چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده با تعداد ۱۲۷.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ رتبه اول را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده و ژاپن نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند، و صنعت کاغذسازی آلمان با بازده مثبتی در اروپا از اهمیت خود برخوردار است.

 

کاغذ در جهان
مصرف کاغذ در جهان

 

بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده کاغذ

در سال ۲۰۱۷، مصرف کاغذ در سطح جهان به میزان ۴۲۳.۳ میلیون تن رسید، که تقریباً با تولید سالانه کاغذ همخوانی داشت. این رقم نشان‌دهنده اهمیت بالای کاغذ در زندگی روزمره جوامع جهانی است.

مصرف کاغذ در خاورمیانه: با افزایش مصرف کاغذ در سطح جهان، خاورمیانه نیز در سال ۲۰۲۰ به ۲۹ میلیون تن افزایش یافت. هرچند مسائل سیاسی در این منطقه در گذشته باعث کاهش بازار کاغذ شده است، اما صنعت کاغذسازی در کشورهای پیشرفته این منطقه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

 

مصرف کاغذ در جهان:

مصرف کاغذ در سطوح مختلف جهان ناپایدار بوده و در آسیا به‌ویژه در حال افزایش است. اگرچه در برخی مناطق مانند آفریقا هنوز دسترسی مناسب به کاغذ وجود ندارد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این مصرف در حال افزایش است.

 

توزیع جغرافیایی مصرف: بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵، مصرف جهانی کاغذ به ۳۹۸ میلیون تن در سال رسید. چین با مصرف بیش از ۱۱۳ میلیون تن، بزرگترین مصرف‌کننده جهان است. ایالات متحده با ۷۰ میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد. البته باید توجه داشت که مصرف سرانه در ایالات متحده با ۲۲۹ کیلوگرم بسیار بیشتر از چین با ۷۴ کیلوگرم است.

 

آمریکای شمالی: آمریکای شمالی با مصرف سرانه ۲۲۱ کیلوگرم کاغذ، بالاترین مصرف‌کننده جهان است. این افزایش ناشی از رشد بخش AFH (Away From Home) بوده و نشان‌دهنده رونق اقتصادی در این منطقه است.

 

آمریکا و اروپا: انگلستان با بیش از ۱۰ میلیون تن مصرف کاغذ سالانه یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان جهان است. این میزان در فرانسه حدود ۸٫۶۷ میلیون تن و در آلمان نیز بالغ بر ۸ میلیون تن است.

 

ژاپن: ژاپن که یک کشور قدرتمند در منطقه است، در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴٫۴ میلیون تن مصرف کاغذ داشته و این میزان در سال ۲۰۱۵ اندکی کاهش یافته است.

 

مصرف کاغذ به عنوان یک عنصر اساسی در زندگی انسان به‌طور جهانی افزایش یافته است. چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده جهان از این محصول استفاده می‌کند و رتبه دوم آن به ایالات متحده تعلق دارد. همچنین بخش‌های مختلف جهان نیز در مصرف کاغذ تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

با توجه به نقش حیاتی کاغذ در زندگی روزمره و توسعه رو به رشد صنعت کاغذسازی در سطح جهان، توقع می‌رود که این صنعت به موازات تحولات تکنولوژیک به نوسانات جدیدی نیز برخورد خواهد کرد. افزایش استفاده از فیبرهای بازیافتی و ادامه تلاش‌ها برای حفظ محیط زیست در این صنعت تأثیرات مثبتی بر جهان و اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

 

فروش کاغذ به مجموعه کاغذ باطله نجاتی یک گام مهم در جهت صرفه‌جویی، مدیریت پایدار منابع و حمایت از محیط زیست است. این همکاری نه تنها به شما امکان می‌دهد که از فروش کتاب خود بهترین بهره را ببرید بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کنید. مجموعه کاغذ باطله نجاتی با انجام خدمات متنوع و با سابقه، به عنوان یکی از پیشتازان در این زمینه، آماده خدمت به شما است.

مجموعه کاغذ باطله نجاتی می‌تواند کاغذ و روزنامه های شما را با مناسب‌ترین قیمت خریداری می‌کند. جهت فروش کاغذ و روزنامه های خود درب منزل می‌توانید با شماره‌های قرار گرفته در سایت تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم تماس با ما، اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *